Tipy:
Reklama

Výlety na začátek Baťova kanálu: Petrov

Protože často jezdím do okolí Břeclavi, řekl jsem si někdy v červnu, že je na čase podívat se na začátek Baťova kanálu. Od Břeclavi je to do Hodonína autem kousek. Začal jsem rovnou v největším a nejmodernějším přístavu na Baťově kanálu, tedy v Petrově.

Samotný Baťův kanál dnes začíná ve slovenské Skalici. Dál už v současnosti nepokračuje, byť jsou úvahy o jeho prodloužení. Dříve se dalo plavit ještě kousek dále po řece Dřevnici. Ze Skalice se tak dnes vydáte okolo Sudoměřic a technické památky Výklopník právě do Petrova. Dále se dostanete až přes plavební komoru, jejíž provoz letos již skončil kvůli připravované rekonstrukci kanálu. Ale na popisovaný úsek se můžete vydat ještě v září.

Trasa mezi Skalicí a Petrovem a dále bývá označována za nejkrásnější. Nálety dřevin a trav zde udělaly z původně holého a vykachličkovaného kanálu krásné prostředí, ve kterém je radost se plavit.

Přístav Petrov

Aktuálně nejmodernější přístav na Baťově kanálu najdete právě v Petrově. Otevřen byl v roce 2015. Z hlavní silnice směrem od Hodonína či Břeclavi zabočíte doleva a boční ulicí dorazíte až k přístavu. Nemůžete minout, cedule vás navedou.

Přístav Petrov pojme necelých pět desítek plavidel a potkáte tu lodě nejrůznějších tvarů a kapacit. Od malých člunů přes hausbóty až k větším výletním lodím pro desítky osob. V přístavu spustíte na vodu i vlastní plavidlo, k dispozici je manipulační jeřáb.

Plavby lodí z Petrova

Jak jsem již zmínil, z Petrova se vyplouvá směrem do Sudoměřic a Skalice, přičemž proplujete prý nejkrásnějším úsekem Baťova kanálu. Pokud se chcete vydat dále, vyplujete na opačnou stranu- Hned za přístavem se proplavíte plavební komorou. Za její využití nic neplatíte, počítejte však s určitým zdržením, otevírá se tuším každou půl hodinu dle provozu. Nějaký čas samozřejmě zabere i napuštění a vypuštění vody v ní.

V přístavu si zapůjčíte malé motorové lodě, a to na dvě hodiny (což je tak právě na doplutí do Sudoměřic a Skalice, odpočinek a cestu zpět), půlden a celý den. Za půl dne stihnete po vodě návštěvu Strážnice, za den (cca osm hodin) byste se měli pohodově dostat do Veselí a zpátky.

Pokud byste se rádi plavili dál až do Otrokovic a zkusili si například plavbu v té části, kde Baťův kanál vede řekou Moravou, půjčte si hausbót s možností přespání.

Ve všech případech je nutné si lodě rezervovat dopředu, zvláště po těch obytných je velká poptávka.

K řízení lodí na Baťově kanálu nepotřebujete kapitánské zkoušky, a tedy ani průkaz vůdce malého plavidla. Pokud si však nedůvěřujete a chcete se na prostředí kanálu z hladiny přesto podívat, vyrazte alespoň na krátkou plavbu z Petrova směrem k Sudoměřicím. Za necelou stokorunu se svezete pravidelně vyrážející historickou lodí Flora z roku 1897.

Krátký pohled na historii Baťova kanálu

Baťův kanál byl vybudován v letech 1934 – 1938 mezi Otrokovicemi a Rohatcem. Baťova firma jej využívala k přepravě hnědého uhlí z Ratíškovic do továrny v Otrokovicích. Nákladní čluny tehdy táhly buď vlečné lodě, nebo v některých úsecích traktor. V původním stavu tedy nebylo okolí Baťova kanálu zarostlé stromy, jako dnes.

Od roku 1939 se začal částečně využívat i na turistickou plavbu díky lodi Mojena. Po válce se ukázala přeprava uhlí jako nerentabilní, podobně přestal být Baťův kanál využíván i coby zdroj vody pro závlahu polí. Od roku 1961 zde byl provoz zastaven a kanál tak téměř třicet let chátral.

Po změnách v roce 1989 se začalo uvažovat o oživení kanálu pro turistické účely a první loď na něj vyplula v roce 1995. Vodní cesta v délce 52 km je opravena a proplujete na ní přes 13 plavebních komor. Zakotvíte v osmi přístavech a šestnácti přístavištích. Postupně se rekonstruují i objekty okolo kanálu, jako například Výklopník v Sudoměřicích. Od začátku dvacátého století také neustále rezonují myšlenky na spojení vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe, k čemuž by byl Baťův kanál využit. Ale to je již jiná kapitola.

Kam na výlet v okolí Petrova?

Poté, co se svezete na půjčené lodi nebo na výletním člunu s pravidelnou plavbou, zastavte se v místní kavárně na vodě na malé občerstvení. Za dobrého počasí je možné využít lehátka na její střeše. K dispozici je také hospůdka s nabídkou rychlých jídel (smažák, klobása…), točená zmrzlina (zde nazývaná krůtěná), sociální zařízení. Zdatnější se zde půjčí okolo a podívají se okolo kanálu po souši díky vybudované cyklostezce podél Baťova kanálu. Méně zdatní mohou omrknout, jak vypadá provoz v plavební komoře a poté sednout do auta a vydat se do okolí.

Přímo v Petrově doporučuji navštívit historické vinné sklepy Plže. V nedalekých Ratíškovicích se pak povozíte drezínou na cestě k hnědouhelnému lomu, díky kterému kanál vznikl.

Letos již sezóna skončila, ale nic vám nebrání vydat se do okolí Baťova kanále na kole, prohlédnout si vodní cestu a naplánovat zapůjčení lodě příští rok.

 

Dejte o článku vědět ostatním

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Autor Jan Polzer

Webový programátor, lektor, autor knih a provozovatel řady webů, který rád cestuje a poznává zajímavá místa. Ale taky má rád své pohodlí, proto asi nikdy nebude psát o tom, jak prošel pěšky Thajsko či horská sedla v Indii.
Reklama

Na webu používáme cookies ke sledování návštěvnosti Další informace

Cookies ukládá Google Analytics, pomocí kterého měříme data o návštěvnosti webu. Na jejich základě pak připravujeme obsah, který vás zaujme. Alespoň se o to snažíme.

Zavřít